Failliet maar niets verloren

33

Aan Zee neemt belangen en team internetbureau Whyce over.

Het Noordwijkse service design bureau Aan Zee heeft  op vrijdag 26 april 2019 de belangen en het team van het failliet verklaarde internetbureau Whyce uit Rijnsburg overgenomen. Daarmee is de continuïteit van de 300 opdrachtgevers van Whyce gewaarborgd en krijgen ze bovendien meteen toegang tot een uitgebreider servicepakket op het snijvlak van communicatie en marketing. De klanten van Whyce behouden dezelfde contactpersonen en het vaste development-team.

Waar ging het mis?

Whyce was een samensmelting van WHY en Ace Group in april 2018. Het was de start van een ambitieus langetermijnplan. De benodigde financiering van de groeiambitie bleef onverwacht uit waardoor de organisatiestructuur versneld onder druk kwam te staan. In een tijdsbestek van enkele weken werd duidelijk dat voortzetting geen optie meer was en een faillissement onvermijdelijk bleek.

Kansrijke toekomst

Per 1 mei 2019 gaat het personeel van Whyce al over naar Aan Zee dat zich pal aan de Noordwijkse zuid-boulevard bevindt. Daarmee is het faillissement naar een kans gekeerd voor klanten, maar ook voor het team van Whyce.

Aan Zee is een betrouwbare en stabiele speler in de markt. Het bedrijf is in 1994 als reclamebureau gestart en is in 25 jaar uitgegroeid tot een multidisciplinair service design bureau met ruim 60 experts dat lokale, regionale, nationale en internationale klanten helpt met de ontwikkeling van hun merk en service.

Rob Oosterlee – Directeur van Whyce: “De visie en organisatie van Aan Zee ligt in het verlengde van de oorspronkelijke ambities van Whyce. Aan Zee beschikt over de schaalgrootte die het mogelijk maakt om in verschillende co-creatievormen te werken. Dit is essentieel in een snel transformerende wereld waar niet alleen organisaties maar ook samenwerkingen wendbaar moeten worden ingericht. Door in co-creatie te werken, wordt de groei van kennis organisch gewaarborgd. De stap naar Aan Zee betekent dat de beoogde werkstructuur van Whyce versneld realiteit is geworden. Dat is goed nieuws voor de klanten van Whyce en ons team.”

Aan Zee biedt de komst van Whyce eveneens kansen. In een tijd waar the war on talent hevig woedt, wordt het Noordwijkse bureau versterkt met een team van ervaren webdevelopers én – niet te vergeten – bijna 300 opdrachtgevers.

Jaap van Duijn – Directeur en online marketeer bij Whyce – is uiteindelijk blij met de wending: “Whyce was een goed, betrouwbaar en bevlogen bureau. Dat we het zelfstandig niet hebben gered, is bijzonder jammer. Als het noodlot dan versneld op je afkomt, denk je als ondernemer gek genoeg niet aan jezelf, maar vooral aan de zorgplicht naar je klanten en het hechte team dat met ziel en zaligheid door blijft werken. De overgang naar een sterk georganiseerd merk als Aan Zee had dan ook onze grote voorkeur. Dat is de beste oplossing voor iedereen waar we dan ook allemaal met overtuiging voor kiezen.”

Hugo de Bruijne – Algemeen Directeur bij Aan Zee: “Wij waren eigenlijk wel verrast dat Whyce in de problemen kwam. Ze staan in de markt bekend als een kwalitatieve speler die mooie en goede producten maakt. Bij de oriënterende gesprekken waren wij met name onder de indruk van de mensen achter Whyce. Het zijn stuk voor stuk hardwerkende, bevlogen talenten met het hart op de juiste plek. Ze spelen geen verstoppertje en durven zich open en kwetsbaar op te stellen. Precies de eigenschappen die wij voorwaardelijk vinden om te groeien. Je wint samen. Je leert samen.”