Flower Attraction: Bloemencorso’s toekomstproof

6
Bloemencorso Bollenstreek

Eind vorig jaar startte de business case ‘Bloemencorso’s toekomstproof’. Inmiddels zijn we bijna een half jaar verder en zit het eerste corso van 2019 er alweer op. De eerste resultaten van de business case zijn inmiddels ook merkbaar én zichtbaar. Zo is er een prachtige samenwerking en verbinding ontstaan tussen de besturen en vrijwilligers van het Bloemencorso van de Bollensstreek en de Flower Parade (voorheen Rijnsburgs Bloemencorso). Samen werd afgelopen maanden verkend hoe er gebruik gemaakt kan worden van nieuwe kansen, professionalisering van de organisaties en nieuwe verdienmodellen. Dit door rondetafelgesprekken te houden met andere grote evenementenorganisaties zoals de Nijmeegse Vierdaagse, de Amstel Gold Race en Bevrijdingspop.

Hierdoor is er een goed inzicht verkregen in de kostenstructuren van andere evenementenorganisaties en werd veel geleerd over crowd- en routemanagement. Deze kennis kan meteen toegepast worden in de praktijk. Binnenkort staat het laatste rondetafelgesprek op de planning: een masterclass met Jan Slagter van Omroep Max. In deze sessie worden de corso’s vooral bekeken vanuit beelden en de beleving van bezoekers en ‘kijkers’. De beide besturen zijn namelijk niet alleen op zoek naar een organisatorische professionaliseringslag, ze willen ook meer beleving terugbrengen in de evenementen. Toekomstproof betekent dat de corso’s ook interessant moeten blijven voor het vernieuwde publiek. Daarnaast zoeken de corso’s steeds meer aansluiting bij elkaar en bij andere organisaties in de regio, om onder andere samen het verhaal van de streek te vertellen.