Problemen

18
Mr. Johan van Steijn

Als fiscalist ben je de hele dag bezig met het oplossen van de klant zijn problemen. Ze zijn er in alle soorten en maten. Het is dan goed om de aard ervan te onderkennen. De ervaring zorgt ervoor dat je weet dat je ze niet allemaal ineens kunt oplossen en dus op een goede wijze moet rubriceren. Het belangrijkste criterium daarbij is de factor tijd. Tijd kan allesbepalend zijn, een goede leermeester en tijd kan zelfs een oplossing bieden.

Direct oplossen

Veel klanten kaarten tijdig hun problemen aan. Maar soms belt er nog wel eens een klant met het concept van een overeenkomst en vertelt dat hij morgen naar de notaris of bank moet voor de ondertekening. Of je dan nog even snel de overeenkomst wilt doornemen op waterdichtheid.  Dan heb je natuurlijk weinig keuze. Alles moet dan aan de kant worden geschoven om de laatste juridische lekken en onvolkomenheden te vinden.

De fiscus stelt overal termijnen voor. Er blijft dan weinig keuze:  alles zal binnen deze termijnen moeten worden afgewerkt en opgelost. Vaak is er nog wel een mogelijkheid tot uitstel als je dat tijdig aanvraagt.

Planmatige aanpak

De meeste problemen pak je volgens een gestructureerd plan aan. Dan werk je, na een inventarisatiefase, naar de adviesfase waarin alle keuzemogelijkheden worden opgenomen binnen de wettelijke spelregels. De klant wordt  dan nauw betrokken en krijgt ruim de gelegenheid om zijn eigen keuze te maken. Want het beste advies is nog altijd het advies waarbij de klant zichzelf het prettigst voelt. Dat hoeft fiscaal echt niet altijd de voordeligste oplossing te zijn. De uitvoering van het advies wordt daarna vaak gefaseerd uitgevoerd. Dan sluit je zo goed mogelijk aan bij de jaarlijkse werkprocessen, zoals het samenstellen van de jaarrekening of het aangifteproces. Het voordeel hiervan is dat de klant niet wordt geconfronteerd met onnodige extra verwerkingskosten.

Een rijpingsproces

Er zijn ook situaties waarbij je met je handen in je haar blijft zitten. Er is niet direct een oplossing te bedenken en een nachtje erover slapen biedt dan ook geen uitkomst meer.  Met een rijpingsproces kan dan een oplossing ontstaan. Door verloop van tijd kan er namelijk een wetswijziging komen die nieuwe mogelijkheden biedt. Of de persoonlijke omstandigheden van een klant veranderen waardoor er vanzelf een oplossing komt. Daarnaast kan een klant of ikzelf, door verloop van tijd, een andere visie krijgen op een situatie. Het allermooiste en dat gebeurt ook, is het als de tijd zelf een oplossing biedt. Dan verdwijnt het vraagstuk als sneeuw voor de zon.

Boven alles is het belangrijk om problemen tijdig te onderkennen en volledig in beeld te brengen.

Het gedrag van een klant zelf kan ook voor problemen zorgen. Met een persoonlijke begeleiding in een bewustwordingsproces proberen we dan een gedragsverandering te bereiken.

Het blijft een mooi vak en het geeft veel voldoening om de fiscale en financiële reisgenoot van een klant te zijn. Dat wordt enorm gewaardeerd en schept een waardevolle band.

Bedenk dat er eigenlijk geen problemen zijn, alleen maar uitdagingen!