STEADICAM VOOR TOERISME

387

Het is weer vakantietijd! Voor de toerist een periode om, conform de CBS-definitie,  “te reizen naar en verblijven op plaatsen buiten de normale omgeving”. Voor ondernemers in de horeca een periode om zoveel mogelijk toeristen te bedienen. Eigenlijk zijn beiden op zoek naar stabiliteit.  Hoog tijd voor een steadicam dus!

Berg FilmproductiesToeristDe toerist op zoek naar stabiliteit

ZOEKEN NAAR EEN VAKANTIEBESTEMMING

Doorgaans vergt het zoeken naar een ideale vakantiebestemming vele uren/dagen en irritaties voordat de toerist uiteindelijk beslist. Dit proces lijkt door de opkomst van het internet alleen maar moeizamer te zijn geworden omdat de keuzemogelijkheden oneindig lijken te zijn. Dan was het vroeger met 3 brochures van het reisbureau toch wat eenvoudiger, maar ook een stuk saaier! Bladzijde na bladzijde met wat tekst bij een fotootje. Het internet biedt nu naast een oneindig aantal vakantiebestemmingen ook een oneindige hoeveelheid informatie daarover. Helaas komt dat nog steeds grotendeels neer op tekst en foto’s, alleen nu veel uitgebreider dan vroeger.

INFORMATIEVE VIDEO (NOG) SPAARZAAM GEBRUIKT

Momenteel wordt nog weinig gebruik gemaakt van video om de toerist vast te laten beleven waar zijn/haar (zonne)bedje komt te staan.  Jammer!  Ten eerste omdat de toerist zo geen optimale indruk krijgt van de locatie om zich vast op zijn gemak te voelen, dit rekening houdend met de uitspraak dat “reizen de kunst is om zich thuis te blijven voelen”. Ten tweede omdat je met video nu eenmaal eerder opvalt in die enorme mêlee aan reisinformatie! De internetplatformen die hotels, vakantiehuizen en andersoortige onderkomens aanbieden en daarbij video gebruiken zijn met een kaarsje te zoeken. Maar ook de aanbieders van de vakantiebestemmingen zelf maken nauwelijks gebruik van video. Een gemiste kans! Volgens “Think with Google” statistieken plannen 96% van toeristen hun reis via internet, terwijl de beslissing over de vakantiebestemming voor 63% afhangt van wat ze zien op video’s.

HOE MAKELAARS VIDEO INZETTEN

Ik werd zelf aan het denken gezet door een opmerking van een makelaar. Hij vertelde dat vastgoedplatform Funda een toenemende waarde hecht aan echte video’s (dus geen slideshow van foto’s) in de bepaling voor hun ranking. Een potentiële koper krijgt daarbij een virtuele rondleiding door het huis, zodanig dat het net lijkt alsof hij/zij daar zelf door het huis heen wandelt. Om de beleving van de koper te versterken maakt de filmer gebruik van een steadicam, die schokken tijdens het lopen opvangt om zodoende een vloeiende rondleiding te kunnen geven. Deze vorm van visualisatie blijkt de interesse van het kopend publiek sterk te vergroten omdat men zich al dan niet “thuis begint te voelen” in de nieuwe locatie. En inderdaad, als je op de website van Funda gaat kijken worden de huizen die aan de (360 graden) foto’s en plattegronden ook een video hebben toegevoegd als eerste geranked. Opmerkelijk hoeveel makelaars nu gebruik maken van video’s om hoog in de ranking van Funda te verschijnen!

STEADICAM VIDEO VOOR HORECA

Met de ervaringen van Funda in het achterhoofd moeten er voor een toeristische streek als de Bollenstreek zeker mogelijkheden zijn om met steadicam video’s de interesse van potentiële gasten sterk te vergroten. Net als in makelaarsland heeft de horeca namelijk te maken met de uitdaging om mensen te verleiden over hun drempel te stappen. Geef hen een virtuele rondleiding door het hotel, het vakantiehuis, het vakantiepark of de camping, waardoor de potentiële gast een goede indruk kan krijgen over de vakantiebestemming. Een filmopname met een steadicam zal de beleving van de gast versterken omdat “hij/zij zich volledig betrokken waant in het spel”, zoals het inzetten van steadicams tijdens sportwedstrijden ook wel wordt omschreven.

DE KEUZE VOOR STEADICAM

Voor mij is het overduidelijk geworden dat de steadicam een belangrijk onderdeel is geworden van het arsenaal waarover een filmer kan beschikken. Daar waar beweging in het spel is (van de cameraman zelf of het op te nemen onderwerp kan de steadicam ingezet worden. Mijn zoektocht naar een ideale steadicam voor mijn filmcamera leidde uiteindelijk naar een Flycam HD-3000. Dit nadat ik me via internet (Youtube natuurlijk!)  uitgebreid had geïnformeerd over de steadicam zelf, het uitbalanceren en de beste manier om daar mee te werken. Net als een toerist moest ik namelijk wel een goed gevoel krijgen over hetgeen me te wachten staatPeter Berg