Toerist leert dat tulpenvelden niet voor toeristen zijn aangelegd

24

Eerste bevindingen pilot ambassadeurs succesvol

Het was een extreem druk paasweekend in de Bollenstreek. Zowel het strand als de tulpenvelden trokken de aandacht van de toerist. Het project ‘ambassadeurs’ van de bollenvelden anticipeerde al op deze drukte. Met zo’n veertig vrijwilligers werden toeristen opgevangen op een aantal in het oog springende velden. En de eerste bevindingen zijn opvallend en interessant: de toerist denkt dat de velden voor hen zijn aangelegd. Zij hebben geen idee dat de velden van kwekers zijn noch weten zij dat het gaat om de bollen onder de grond en niet om de bloemen boven de grond.

De pilot ‘ambassadeurs van de bollenvelden’ richt zich vooral op het bewustmaken van de toerist voor het werk (en eigendom) van de kwekers. Op verschillende bollenvelden in de streek zijn in de topweekenden ambassadeurs te vinden. Zij gaan in gesprek met de bezoekers. Enerzijds om uit te leggen wat het bollenvak inhoudt, anderzijds om te luisteren hoe de toerist de velden ervaart. Een ding is zeker: het nationaal icoon de Tulp kan op onverminderde belangstelling rekenen. De verschillende soorten en kleuren vallen enorm in de smaak bij de bezoekers. En dat is te danken aan de inspanningen van de kwekers die gemiddeld zo’n 20 jaar per soort bezig zijn met telen. En juist over die inspanning praten de ambassadeurs met de bezoekers. Zij vertellen dat de tulpen op privé terrein staan en dat je dus eigenlijk toestemming moet hebben van de kweker om zijn perceel te betreden. De meeste kwekers vinden het mooie reclame dat de bezoekers met hun tulpen op de foto willen. Maar wat de kwekers niet willen, is schade aan de bollen.

Een toelichting over hoe je je op een veld moet gedragen, helpt om een groot aandeel van de bezoekers op het zandpad te houden. Dit weekend traden veertig vrijwilligers op als ambassadeurs. Natuurlijk lang niet genoeg om alle velden te bestrijken. Maar het is een goede start. Je ziet een verschil in gedrag op de velden waar ambassadeurs het verhaal van de kweker vertellen. Of waar ze laten zien hoe je wel die mooie foto kunt maken, zonder schade te veroorzaken. De pilot met de ambassadeurs hoort bij campagne Enjoy the Flowers, Respect our Pride, die inmiddels veel (inter)nationale media-aandacht heeft gekregen. Bijzonder aan deze campagne is dat het toeristisch bedrijfsleven de handen ineen heeft geslagen met de kwekers. Door samen op te trekken kan informatie de toerist bereiken op welke manier zij de bloeiende bollenvelden kunnen bezoeken. Ook het NBTC heeft al filmpjes opgenomen waarin zij de campagne omarmen en waarmee zij toeristen kunnen bereiken voordat zij de tulpenvelden bezoeken. Vele andere partijen in de streek nemen de campagne inmiddels ook over. Binnenkort gaan de betrokken partijen opnieuw om tafel om de campagne grondig te evalueren. En dan verder doorpakken wat dit voorjaar in vier weken tijd als pilot in het leven is geroepen.