Veel te kort door de bocht . . . .

105
Hans Zwetsloot ONDB
Hans Zwetsloot, ondernemer bij STOL architecten en voorzitter van het ONDB

Het is zondag 1 september; je heet Max Verstappen; je zit vol adrenaline klaar op de vijfde startplek voor de start van de F1-race in Spa; de startlichten springen één voor één op rood en gaan daarna allemaal tegelijk uit; je mág; de eerste vier auto’s schieten weg, die zijn gelijk al gevlogen, die moet je later in de race dan nog maar weer ergens zien in te halen; jij wilt ook vol gas naar die eerste krappe bocht, maar je auto komt niet goed weg; er komen gelijk al een paar auto’s voorbij; dát kan toch niet de bedoeling zijn; de eerste scherpe bocht naar rechts komt eraan; je remt laat; één auto teruggepakt; je ligt nog een halve auto achter op de auto voor je, die op “jouw” vijfde plek rijdt en je duikt in een gat dat er eigenlijk niet is . . . . aanrijding, stuurstang gebroken . . . . en de race is over . . . . niet alleen voor jou, maar eigenlijk ook voor die andere coureur, die gewoon netjes op de racelijn de bocht instuurde . . . .

Na nog geen driehonderd meter is een belangrijke race, die eigenlijk ruim driehonderd kilometer zou moeten gaan duren, al voorbij. Het is inderdaad een sport, waarbij het vaak om duizendsten gaat, maar afgelopen zondag ging het na één duizendste van de race al fout . . . .

Het hele raceweekend is in één flits naar de klote. Niet alleen voor jou en je stand in het kampioenschap, maar ook voor je team en voor je fans. In jouw ogen onterecht afgesneden door een bijna bejaarde coureur, die niet goed opzij keek en die onvoldoende ruimte liet voor jou, die snellere coureur in die betere auto, die hem later toch al snel weer ingehaald zou hebben. Ruimte overigens, waar je eigenlijk helemaal geen recht op had, want hij zat keurig op de racelijn, dus netjes remmen en er netjes achter aansluiten had meer op zijn plaats geweest. Zeker nu achteraf bleek dat de auto direct achter jou uiteindelijk al na twee bochten wel op “jouw” vijfde plek reed . . . .

Ook in de “race-van-het-gewone-leven” win je de race niet alleen maar met de gaspedaal, met een “kortzichtige” blik vooruit en met overal gewoon “jouw” ruimte maar te claimen. En je wint die race ook niet alleen maar in de eerste bocht, want daar komen in de regel alleen maar ongelukken en teleurstellingen van. Nee, ook dan gaat het veel meer om de strategie voor de hele rit, waarbij zaken als het bandenmanagement, het brandstofverbruik, het inhalen waar het echt kan, het waar mogelijk energie sparen, het rekening houden met de anderen, de pitstopstrategie, het houden van het overzicht, de communicatie met het team en het continu inspelen op de actuele (en vaak ook onverwachte) ontwikkelingen om je heen vaak een veel belangrijkere rol spelen. Maar daar heb je onderweg, als je eenmaal door die eerste bocht heen bent, in de regel nog tijd zat voor . . . .

En daar hoort uiteindelijk ook het af en toe eens tijdig nemen van je verlies bij. Gewoon ook die rempedaal eens gebruiken als dat nodig is, in plaats van alleen maar die gaspedaal. Want dat een fout nu eenmaal “bijna altijd aan die ander ligt” was ook in dit geval weer eens veel te kort door de bocht geredeneerd . . . .

Hans Zwetsloot

(voorzitter ONDB)